Zdrowie jamy ustnej

Zdrowie jamy ustnejAby zachować zdrowie jamy ustnej należy przestrzegać kilku reguł. Przede wszystkim, kontroluj czynniki ryzyka, które sprzyjają powstawaniu chorób jamy ustnej. Na niektóre z nich nie mamy wpływu np. płeć, wiek czy cechy dziedziczne. Jednak na pozostałe takie jak: niedokładna higiena jamy ustnej, niezdrowa dieta, alkohol i papierosy  są pod naszą kontrolą i  możemy na nie oddziaływać poprzez zmianę naszych przyzwyczajeń.

Niedokładna higiena jamy ustnej powoduje powstawanie płytki nazębnej, która ułatwia zachodzenie reakcji między substancjami chemicznymi. Stale narastająca płytka bakteryjna to lepkie siedlisko nie tylko bakterii, ale i grzybów. Nieusunięta płytka absorbuje barwniki, które mogą przenikać do zębów. Ponadto odkłada się kamień nazębny, który zmienia kolor naszych zębów. Dlatego tak ważne jest, aby szczotkować zęby dokładnie minimum dwa razy dziennie. Ważne aby używać pasty z fluorem, ponieważ w jamie ustnej stale przebiega  proces odwapniania i uzupełniania powierzchni zębów poprzez substancje, które mają takie właściwości – czyli fluor. Ponadto, regularne wizyty kontrolne u stomatologa pozwolą na zidentyfikowanie choroby na jej wczesnym etapie i umożliwią podjęcie odpowiedniego leczenia.

W przypadku niezdrowej diety głównym problemem jest wysoki udział cukrów, które bezpośrednio przyczyniają rozwoju próchnicy. Cukier zjadamy przede wszystkim w słodyczach i słodkich napojach. Jeżeli żywność, którą zjadamy ma powyżej 22,5g cukru na 100g to możemy mówić o wysokiej zawartości cukru. W przypadku napojów wysoka zawartość cukru to 11,25g na 100 ml. Z kolei żywność o niskiej zawartości cukru to produkty, w którym na 100 g mamy mniej niż 5 g cukru, a w przypadku napojów mniej niż 2,5g na 100ml. Dlatego kontroluj dzienne spożycie cukru. Zwracaj uwagę na to ile cukru dodajesz do herbaty i kawy.

Palenie papierosów nie tylko zwiększa ryzyko występowania chorób dziąseł i  nowotworów w jamie ustnej, ale również powoduje, że zęby przebarwiają się, upośledza  się zmysł smaku i węchu, o nieświeżym oddechu nie wspominając.

W przypadku nadużywania alkoholu również mamy do czynienia ze zwiększonym ryzykiem występowania chorób jamy ustnej. Przede wszystkim chodzi o podwyższone ryzyko rozwoju próchnicy z powodu wysokiej zawartości cukru w alkoholu oraz o jego kwaśny odczyn, który tworzy idealne środowisko dla rozwoju bakterii. Nadmierne spożycie alkoholu i tytoniu zakłóca także proces gojenia ran.