Chirurgiczne usuwanie ósemek – jak się przygotować do zabiegu?

Ósemki, zwane także zębami mądrości, czyli cztery zęby trzonowe, wyrzynają się jako ostatnie i niestety często są przyczyną problemów. Wyrastają one między 17. a 25. rokiem życia, a zatem w czasie, kiedy człowiek osiąga dojrzałość, lecz bywa także, że ich wyrzynanie może się zacząć dopiero po czterdziestce. Co więcej, bywają również osoby, które nie posiadają ich wcale.

Zęby mądrości, zdaniem stomatologów, tak naprawdę nie są potrzebne człowiekowi do życia i rozgryzania pokarmu. Często stanowią źródło licznych problemów, na przykład wyrzynając się w pozycji, która uniemożliwia właściwe spełnianie ich funkcji.

Kiedy należy usunąć zęby mądrości?

Usunięcie ósemek jest zalecane w przypadku zaatakowania ich przez próchnicę, konieczności leczenia kanałowego, a także wówczas, gdy wyrosły w pozycji, która powoduje, że stłaczają inne zęby. Wyrwanie ósemek zaleca się również w sytuacji, gdy rosną krzywo czy ranią policzek. Ósemki mogą także odpowiadać za pojawiające się stany zapalne dziąseł, a nawet być powodem powikłań w siódemkach, poprzez wywieranie nacisku na ich korzenie.

Czego możemy się spodziewać przy chirurgicznym usuwaniu ósemek?

Ekstrakcja ósemek jest zabiegiem wykonywanym przez chirurga szczękowego. Sama perspektywa takiego zabiegu może wiązać się z lękiem towarzyszącym nie tylko usuwaniu zębów mądrości, ale także przyszłej rekonwalescencji po wyrwaniu 8-ki. Jest to zabieg wykonywany w miejscowym znieczuleniu, chociaż zdarzają się przypadki, w których chirurg szczękowy decyduje się nawet na podanie narkozy. Choć wszystko razem brzmi groźnie, nie należy bać się takiego zabiegu, trzeba natomiast wiedzieć, jak się do niego odpowiednio przygotować.

Przed chirurgicznym usunięciem ósemek

Przed przystąpieniem do chirurgicznego usuwania zębów mądrości stomatolog powinien dysponować możliwie największą ilością informacji. Z tego powodu z pewnością zaleci wykonanie pantomogramu, który pozwoli mu ocenić stopień trudności chirurgicznego usunięcia ósemek u danego pacjenta. Pantomogram, czy też inaczej panorama, nie jest niczym więcej, jak zdjęciem RTG, na którym widoczne są obydwie szczęki. Zdarza się również, w szczególnych przypadkach, że dentysta zleca wykonanie tomografii komputerowej albo wystawia pacjentowi skierowanie na wykonanie badania krwi. Chirurgowi szczękowemu wykonującemu zabieg należy również zgłosić wszelkie aktualne dolegliwości, ze szczególnym uwzględnieniem schorzeń układu krążenia.

Oczywiście przed przybyciem do gabinetu stomatologicznego należy umyć zęby, ale inne przygotowania praktycznie nie są konieczne. Natomiast warto, a nawet trzeba, zjeść uprzednio posiłek, ponieważ po zabiegu przyjmowanie pokarmów czy nawet ciepłych płynów może być utrudnione. Osoby palące powinny zaopatrzyć się również w pewien zapas plastrów nikotynowych czy tabletek z nikotyną, gdyż palenie tytoniu po ekstrakcji zęba jest niedopuszczalne.

Ekstrakcja zęba mądrości może i zazwyczaj wywołuje uczucie lęku, ale jest to zupełnie nieuzasadniona, choć zrozumiała obawa. Chirurgiczne usuwanie ósemek wykonywane jest w miejscowym znieczuleniu, które całkowicie znosi uczucie bólu. Sam zabieg trwa niedługo, lekarz usuwa ząb mądrości, a następnie oczyszcza i opatruje miejsce po usuniętej ósemce.

Tuż po zabiegu warto zostać na chwilę w poczekalni, aby dać sobie czas na ochłonięcie oraz odpoczynek. Objawami występującymi po chirurgicznym usuwaniu ósemki mogą być zawroty głowy, wahania ciśnienia czy osłabienie, nie warto zatem ryzykować.

Zalecenia po chirurgicznym usunięciu ósemek

Po zabiegu w gabinecie dentystycznym warto zapewnić sobie możliwość jedno- czy dwudniowego odpoczynku. Jest to najbardziej newralgiczny czas, kiedy we znaki może dawać się opuchlizna, istnieje również ryzyko wystąpienia powikłań. Niektóre osoby mają także problemy ze spożywaniem posiłków. Po usunięciu ósemek należy unikać gorących, a także kwaśnych czy gazowanych napojów, które podrażniają zębodół oraz utrudniają gojenie. Bezwzględnie należy również zrezygnować z alkoholu. Czasami zachodzi też konieczność stosowania zimnych kompresów czy przyjmowania silniejszych środków przeciwbólowych i antybiotyków.

Zaznaczamy, iż treść artykułu ma charakter wyłącznie poglądowy. W celu zdiagnozowania problemu i jego rozwiązania zapraszamy do naszych gabinetów stomatologicznych w miejscowościach ŻARKI oraz PŁAZA (niedaleko Chrzanowa, Trzebini, Jaworzna).