Co brudzi zęby?

Co brudzi zęby?Duży odsetek pacjentów odwiedzających gabinety stomatologiczne nie jest zadowolonych ze swojego uśmiechu. Za główną przyczynę podają przebarwienia i  niedostateczną biel zębów. Pacjenci bardzo często sami diagnozują, że konieczny jest zabieg wybielania zębów.  Jednak równie często nie zdajemy sobie sprawy jaka jest naturalna biel zęba, która bardzo często stanowi wachlarz kolorów od żółtego nawet do szarego. Ponadto szkliwo to tkanka przezierna, a więc kolor zęba, który widzi nasze oko to tak naprawdę kolor zębiny, która jest pod szkliwem, a która ma kolor żółty. W zależności od grubości szkliwa, nasze zęby są albo bardziej żółte (cieńsza warstwa szkliwa), albo bardziej białe (grubsza warstwa szkliwa).

Pomijając naturalną biel zębową, wiele osób ma na zębach przebarwienia. Ich przyczyną jest fakt, że w twardym szkliwie występują również mikroszczeliny, w których znajduje się tkanka organiczna – bardziej miękka, działająca jak gąbka, która wchłania barwniki. Barwniki mogą pochodzić z jedzenia np. buraki, jagody, a nawet pomidory, jak również z picia czerwonego wina, herbaty i kawy. Substancje smoliste zawarte w wyrobach tytoniowych również wpływają na kolor naszych zębów. Tego typu przebarwienia są jednak łatwe do usunięcia. Kolor naszych zębów zależy również od przebytych chorób, wad rozwojowych, stosowanych leków, jak również nadmiaru fluoru. Ponadto zęby mogą zmienić kolor po przebytym leczeniu kanałowym. Obumarły ząb może przyjąć szaroniebieski kolor. Kolor naszych zębów zależy również od naturalnych procesów związanych z procesem starzenia się. Z  upływem lat nasze szkliwo staje się cieńsze, a zęby bardziej żółte. Jednak najważniejszą przyczyną przebarwień jest niewystarczająca higiena jamy ustnej, która prowadzi do powstawania płytki nazębnej, kamienia nazębnego oraz próchnicy.